Home > Laat je horen > Ken je rechten pleegouders
‘Eindelijk hadden we het gevoel dat we werden gehoord’

"Claudia: “Ik wist het al heel lang dat ik pleegouder wilde zijn. Jerrie stond er niet afwijzend tegenover, maar hij had wat meer tijd nodig.”
Jerrie: “We hebben er met z’n tweeën uitvoerig over gesproken. We wilden eerst ons gezin compleet maken en daarna hebben we ons opengesteld voor een pleegkind.”
Claudia: “Op een bepaald moment kregen wij hier een pleegkindje. Dat ging heel goed en ook met de biologische moeder werd het contact langzaamaan steeds beter. Op een gegeven moment kwam de pleegzorginstelling, tijdens een telefoongesprek, met extra eisen. Binnen een week zouden de begeleide bezoeken wekelijks opgehoogd worden met een dag erbij."
We hebben een hele lange tijd geen pleegouders meer willen zijn
"Daarbij werd nadrukkelijk geëist dat wij beiden ook op kantoor aanwezig moesten zijn om ons pleegkind te begeleiden. We schrokken hiervan en wij werden onder druk gezet om direct antwoord te geven of het zou lukken. Maar we konden het niet meteen regelen, want dit telefoongesprek was op een vrijdag. Wij hadden rekening te houden met werk en het gezin.”
Jerrie: “Toen heeft de pleegzorginstelling meteen de beslissing genomen om ons geen extra tijd te geven om iets te regelen en om ons pleegkindje door te plaatsen. Dat heeft een enorme impact gehad op ons gezin. We hebben een hele tijd geen pleegouders meer willen zijn. We moesten eerst alles verwerken en het een plekje geven.”
Gelijk gekregen
Claudia: “Achteraf bleek dat pleegzorginstelling die eisen helemaal niet zomaar kon stellen. We hebben een zaak aangespannen tegen de instelling. En we kregen gelijk. Wij zijn erg blij met de uitspraak, omdat wij hiermee de moeder van ons pleegkindje hebben kunnen laten zien dat wij geknokt hebben voor haar kindje. Door Corona heeft het proces van gesprekken, de zitting en de uitspraak lang geduurd. Wij hebben toen de beslissing genomen om niet meer te proberen om ons pleegkindje teruggeplaatst te krijgen. Maar de deur zal hier altijd voor haar open staan.”
Jerrie: “We hadden betere begeleiding, transparantie en tijd van de pleegzorginstelling moeten krijgen. Ze zijn daar ernstig in tekort geschoten.”
Twee adviezen
Claudia: “Ik heb twee adviezen voor pleegouders en toekomstige pleegouders. Bewaar alle correspondentie met de pleegzorginstelling en maak een verslagje van telefoongesprekken, zodat je later kunt aantonen wat er is gebeurd. En als je het gevoel hebt dat iets niet goed zit, schakel direct de hulp van een vertrouwenspersoon van Jeugdstem in. Zij zorgen voor ondersteuning, rust en kalmte. Toen wij met een vertrouwenspersoon spraken, konden we pas echt ons verhaal kwijt. Eindelijk hadden we het gevoel dat we werden gehoord. De ondersteuning van Jeugdstem tijdens de gesprekken met de jeugdzorginstelling, tussendoor en tijdens de zitting hebben ons gesterkt om onze stem te laten horen.”
Heb jij een soorgelijk verhaal meegemaakt en wil je er in vertrouwen over praten?
Neem contact op Terug naar de campagne