Vertrouwenspersoon Jeugdzorg telefonische adviesdienst

  • 24 -32 uur per week
  • Standplaats: op één van onze regiokantoren en/of vanuit huis
  • Per zo spoedig mogelijk

De missie van Jeugdstem (voorheen AKJ) is om de stem van kinderen, jongeren, ouders en pleegouders duidelijk te laten doorklinken in de jeugdzorg. Iedereen die te maken krijgt met jeugdzorg en daar vragen over heeft, kan bij ons terecht voor informatie, advies of ondersteuning. De vertrouwenspersonen van Jeugdstem weten alles over de Jeugdwet en de rechtspositie van kinderen, jongeren en hun (pleeg)ouders. Zij luisteren, denken in oplossingen en geven advies over de te nemen stappen. Daarnaast bieden ze ondersteuning bij het indienen van een klacht. Jeugdstem is volledig onafhankelijk en doet haar werk in opdracht van het ministerie van VWS.

De functie in het kort

Als vertrouwenspersoon zet je de belangen van de cliënten voorop, je luistert en geeft hen een stem. Elke cliënt heeft een eigen verhaal. Zo vraagt elke klacht, vraag of probleem over de jeugdhulp een eigen oplossing. Bij de centrale telefonische adviesdienst richt je je vooral op telefonische klachtondersteuning. Meestal ondersteun je volwassenen ((pleeg)ouders van jongeren die jeugdhulp krijgen) en af en toe jongeren zelf. Tijdens de telefonische adviesdienst heb je regelmatig contact met collega’s die met jou de dienst draaien. Jullie helpen elkaar en zoeken samen naar antwoorden als die niet direct voorhanden zijn.

Wat kom je zoal tegen tijdens de telefonische adviesdienst?
Je hebt telefonische gesprekken met cliënten met uiteenlopende vragen. Zo heeft een vader vragen over een kinderbeschermingsmaatregel waar zijn kinderen mee te maken krijgen. Hij wil weten hoe het onderliggende rapport tot stand is gekomen, heeft hij recht op inzage? Hij is het ook niet eens met de inhoud: wat kan hij hieraan doen? Met de informatie die jij geeft, kan de vader zelf weer verder in het traject.

Daarna spreek je een moeder van een vijfjarig jongetje dat onder toezicht is gesteld van de jeugdbescherming. De moeder is niet tevreden, en het is haar niet helder wat er allemaal gebeurt in het hulpverleningstraject. Wat wordt er van haar verwacht? Ze wil dit aankaarten bij de jeugdbescherming maar weet niet hoe, en wil dit ook niet alleen doen. Je spreekt met haar af dat ze hulp krijgt van een vertrouwenspersoon. Je zorgt dat een collega uit de regio contact met haar opneemt om hiermee aan de slag te gaan.

Wat vragen we van jou? 

  • Een relevante afgeronde hbo-opleiding, zoals bijvoorbeeld MWD, Rechten, SPH, SJD, psychologie, pedagogiek, of een vergelijkbare opleiding 
  • Relevante werkervaring is een pré.
  • Goede schriftelijke vaardigheden voor onder meer het formuleren van klachten.
  • Uitstekende gespreksvaardigheden, toepassen van gesprekstechnieken en bemiddelingsvaardigheden.
  • Zowel zelfstandig als in teamverband kunnen functioneren met een sterk gevoel voor
    eigen verantwoordelijkheid.
  • Vaardig in snel schakelen tussen, en communiceren met diverse doelgroepen.

Ons aanbod

Werken bij Jeugdstem betekent werken bij een sociaal betrokken, informele organisatie die continue inspeelt op de ontwikkelingen omtrent Jeugdzorg. Je krijgt de kans het verschil te maken voor de jeugdigen en (pleeg) ouders, door hen een stem te geven. Ons motto is dan ook: Laat je horen! Je zult zowel thuis kunnen werken als op één van onze regiokantoren. Je volgt een intern trainingsprogramma om je  nieuwe rol goed eigen te maken. Hieronder een greep uit de aanwezige arbeidsvoorwaarden (voorwaarden weergegeven bij fulltime dienstverband: 

  • CAO Jeugdzorg, inschaling in schaal 9: min. € 2.817,- en max. €4.208,- bruto per maand
  • De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor 1 jaar. Verlenging is afhankelijk van de landelijke ontwikkelingen, de financiering vanuit het VWS en goed functioneren.
  • Eindejaarsuitkering van 8,3% en vakantiegeld van 8% per jaar
  • 27 vakantiedagen per jaar
  • Tegemoetkoming reiskosten woon-werkverkeer en vergoeding van dienstreizen
  • Indiensttreding onder voorwaarde van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
  • Je krijgt de beschikking over een laptop en een telefoon
  • Naast een persoonlijk opleidingsbudget krijg je ook onbeperkt toegang tot het online learning platform GoodHabitz.
  • Overige arbeidsvoorwaarden: zie CAO Jeugdzorg 2021-2023.

Sollicitatieprocedure

Interesse in deze vacature? Stuur je brief en cv vóór 25 mei naar: sollicitatie@jeugdstem.nl
De sollicitatiegesprekken zijn op woensdag 31 mei.

Meer informatie over deze vacature? Neem contact op met Yvonne van Adrichem (Manager telefonische adviesdienst), via 06-25644922.

•    Een referentiecheck maat ook onderdeel uit van de sollicitatieprocedure
•    Cv’s zonder motivatiebrief worden niet in behandeling genomen. We zijn namelijk heel nieuwsgierig naar
      de reden waarom jij vindt dat deze functie goed bij je past.